Samen maken we chocolade 100% slaafvrij

Bedrijfslogo
Bedrijfslogo

Samen maken we chocolade 100% slaafvrij

Samen maken we chocolade 100% slaafvrij’ is een bedrijfslogo van het handelsmerk Tony’s Chocolonely. Dit logo geeft aan dat het bedrijf zich inzet om samen met ketenpartners, NGO’s, overheden en andere betrokken partijen wereldwijd dwangarbeid in de chocoladeproductie uit te bannen. Het garandeert (nog) niet dat alle cacao in het product zonder dwangarbeid is geteeld. Welke eisen stelt het keurmerk? Je vindt het logo altijd in combinatie met...

  • Milieu
  • Dierenwelzijn
  • N.v.t.
  • Mens & werk
  • Controle
  • Transparantie

Samen maken we chocolade 100% slaafvrij’ is een bedrijfslogo van het handelsmerk Tony’s Chocolonely. Dit logo geeft aan dat het bedrijf zich inzet om samen met ketenpartners, NGO’s, overheden en andere betrokken partijen wereldwijd dwangarbeid in de chocoladeproductie uit te bannen. Het garandeert (nog) niet dat alle cacao in het product zonder dwangarbeid is geteeld.

Welke eisen stelt het keurmerk?

Je vindt het logo altijd in combinatie met het Fairtrade keurmerk. Alle milieu- en sociale eisen van Fairtrade zijn dus ook van toepassing op chocola van Tony’s. Het logo staat voor een programma dat doorbouwt op certificatie. Het bedrijf ziet Fairtrade certificering als een positief startpunt, maar denkt dat er nog veel meer nodig is om tot ketens zonder slavernij en uitbuiting te komen. Het wil bewust maken, zelf het goede voorbeeld geven en zorgen dat andere bedrijven het goede voorbeeld gaan volgen. Tony’s werkt met een mix van 5 ingrediënten:

  • Traceerbare bonen rechtstreeks van de boerencoöperaties in Ivoorkust en Ghana
  • Investeringen in de coöperaties met wie Tony’s samenwerkt, om die zo sterk mogelijk te maken
  • Minstens 5 jaar van directe samenwerking met die partner coöperaties
  • Helpen om de kwaliteit van de cacao en productie per hectare bij de coöperatieleden omhoog te brengen.
  • Een extra hoge premie, in aanvulling op de Fairtrade premie, bovenop de prijs. Het afgelopen jaar was dat 375 USD/ton cacao.

Het laatste punt is een vaste eis t.a.v. de inkoop die Tony’s zichzelf bovenop de Fairtrade eisen stelt en waaraan alle Tony’s-chocola in de winkel voldoet. Zie: https://tonyschocolonely.com/nl/nl/onze-missie 

Hoe is de controle geregeld?

Op de keurmerkeisen van Fairtrade is onafhankelijke controle door een geaccrediteerde partij en een sanctiebeleid. De betaling van Tony’s specifieke premiebedrag wordt in detail verantwoord in de (financiële paragraaf van) Tony’s jaarverslag (hoofdstuk 6).

Op welk soort producten is het beeldmerk te vinden?

Op chocoladeproducten (repen, melk, eitjes). 

 


Laatste screening januari 2019
?

Deze procedure volgt Milieu Centraal bij het beoordelen van keurmerken.