Keurmerk, bedrijfslogo of informatielogo

Niet elk plaatje of symbool op een verpakking is een keurmerk. Milieu Centraal onderscheidt keurmerken, bedrijfslogo’s, informatielogo’s en overige afbeeldingen. Wat is het verschil?

Keurmerk

Een keurmerk is altijd van een onafhankelijke partij (dus niet van de producent zelf). Iedereen die aan de duurzaamheidseisen voldoet, kan het keurmerk op zijn product of dienst zetten. De keurmerkeigenaar verkoopt zelf geen producten. Voorbeeld: Beter Leven Keurmerk en Fairtrade.

Bedrijfslogo

Een bedrijf of (groep van) aanbieder(s) kan ook zelf eisen beheren waaraan het product of leveranciers moeten voldoen. De afbeelding die daarbij hoort, heet een bedrijfslogo. Andere bedrijven of aanbieders kunnen dit logo niet gebruiken. Voorbeeld: Cocoa Life (van onder andere Milka, Côte d’Or en Toblerone).

Informatielogo

Een informatielogo geeft informatie over iets anders dan de duurzaamheid of kwaliteitseisen van het product. Voorbeeld: glasbaklogo (dan weet je dat het in de glasbak moet) of glutenvrij.

Overige afbeeldingen

Hieronder vallen andere afbeeldingen, die geen keurmerk of logo zijn zoals hierboven staat beschreven. Het kan bijvoorbeeld om een overkoepelend beeldmerk gaan. Zo’n overkoepelend beeldmerk staat op de verpakking vaak in combinatie met één of meer keurmerken (bijvoorbeeld Hema Better Life) en stelt verder geen aanvullende duurzaamheidseisen. Het kan ook een merknaam zijn (bijvoorbeeld Bio+) of een beeldmerk dat niet over duurzaamheid gaat (bijvoorbeeld het vinkje van Bewuste keuze).